Nagy vihart kavart a magániskolákkal kapcsolatban feltételezett kormányzati szándék. A 24.hu azonnal betiltásról vizionált. 4 órával később kénytelen volt bevallani, hogy erről nincs szó.
Újabb kormányzati prés: jövőre bezárhatnak a Waldorf-és más magániskolák. -írják 2019.11.15-én 13.31-kor. (katt a kék szövegre)
Majd még aznap 17.07-kor: Módosul a szabályozás, de ettől nem szűnnek meg a Waldorf iskolák. Sőt, még egyszerűbb is lesz a dolog.
Mint a pletykás vénasszonyok! Hall valamit, ami hasonlít valamire, és azonnal továbbadja, mert megegyezik a szándékával: a kormányt szidni, a jogállamiságot számon kérni bármi áron. Aztán kiderül, hogy pont az ellenkezője az igaz. Hát akkor lássuk!
Mit kell tudnunk a magániskolákról?
Az első és legfontosabb az, hogy általában válogatott gyerekek járnak oda, akiknél a szülők fokozottan figyelnek a tanulmányi és egyéb előmenetelükre.Ezek az iskolák tandíjat kérnek. Az eduline oldalán találtam erről egy írást: havi 40-100 ezer forintot is elkérnek, ami akár több mint 1 millió forint is lehet, bár ebben benne van a teljes ellátás, tankönyvek stb.
Miért fizet ennyit egy szülő?
Kiscsoportos oktatást szeretne, rugalmasabb tananyagot, zaklatás nélküli mindennapokat stb, stb.
HA EGY ÁLLAMI ISKOLÁBAN VÁLOGATHATNÁNAK A TANULÓK KÖZÖTT, ÉS A SZÜLŐK KIEMELTEN FIGYELNÉNEK A GYEREKEIKRE, AKKOR HASONLÓ JÓ EREDMÉNYEKET LEHETNE ELÉRNI A FEGYELEM ÉS A TANULMÁNYI EREDMÉNYEK TERÉN.
Ehelyett mit látunk? Fokozódó agressziót, romló teljesítményt, frusztrált tanárokat, gyerekeket és elégedetlen szülőket. Persze nem mindenütt. Sok nagyon jó intézmény is van, de ez nem hírérték.
Mikor romlott el a helyzet?
Az 1970-es években kezdtem el tanítani. Akkor még minden anya dolgozott, mégis természetes volt, hogy odafigyelnek a gyerekekre. Nem kritizálta senki a tananyag mennyiségét, a verseket otthon is kikérdezték. ha volt is néha komolyabb fegyelmezési probléma, azt hamar le lehetett rendezni.Mikor romlott el?
-Azt hiszem, hogy a rendszerváltás körüli káosz, a váratlanul jelentkező létbizonytalanság sokat rontott a családok lelki egészségén, ezért kevesebbet foglalkoztak a gyerekekkel.
-az egész világban megfigyelhető egy tekintélyellenes irányzat
-A politikai korrektség (PC) miatt nem igen beszélünk arról, hogy a 70-es években még sok, mélyszegény gyermek nem járt iskolába, vagy csak az alsóba, aztán hamar kimaradtak. Később azonban a a családi pótlékot az iskolába járáshoz kötötték (nagyon helyesen), csak éppen a tanárok nem voltak felkészülve erre a helyzetre. Néhány éve történt, hogy álltam a folyosón az iskolában, amikor az igazgatói irodából kijött egy apa a gyermekével. Ránézett, és azt mondta, hogy "Ne fogadj szót!" Többen hallottuk, és tudtuk, hogy semmi sem fog történni. Pedig a családi pótlék megvonásával kellene fegyelmezni az ilyen hozzáállást. Hiszen a szülők azért (is) kapják a pénzt, hogy törvénytisztelő állampolgárt neveljenek a gyerekeikből.
A PISA és egyéb felmérések ezért is romlanak. Eddig nem írták meg ezek a gyerekek, mert nem volta ott az iskolában, most megírják. A hildaságok blogban olvasható az integrációról egy jó elemzés, de én is foglalkoztam vele.
2009-ben szűntek meg a kisegítő iskolák, ahol kiscsoportban, lassabb ütemben tudtak foglalkozni a hátrányos helyzetű, magatartás zavaros stb gyerekekkel. Bajnai Gordon (mszp) volt a miniszterelnök. Előkészítetlen, politikailag motivált döntés volt. Mára odajutottunk, hogy aki csak teheti, elviszi olyan iskolába a gyerekét, ahol béke és nyugalom van. Ettől ezek az intézmények még inkább "gettósodnak". A magániskolák népszerűsége meg egyre nő. Így jönnek be a képbe a Waldorf iskolák.
De mik azok a Waldorf iskolák?
Ezek olyan magániskolák, melyeket egy sajátos vallásos világnézet hat át Rudolf Steiner antropozófiai tanítása alapján. Ez nem keresztény gyökerű, bár vall sok mindent, amit mi is, de inkább egy természetimádó filozófia. Tehát nem világnézetileg semlegesek, de nem ezért választja őket sok szülő, hanem azért, mert személyre szóló figyelmet, rugalmasságot remél.A Csillagberek Waldorf iskola honlapján tájékozódhatunk, és megtudhatjuk, hogy
-egy felvételi folyamat zajlik az iskolaérettség és a családok világnézete megismerésére.
-a iskola nem integráló, tehát nem fogadnak SNI-s (sajátos nevelési igényű) gyermekeket.
NEM IS ÉRDEMES TOVÁBB OLVASNI. Itt a kulcs.
A többi magániskola is ebben jó, ezért választják a tehetős családok.
Mi a megoldás?
Jó lenne kivenni a fejünket a homokból, és feltárni a probléma gyökerét. Mindenképpen szankcionálni kellene a deviáns magatartásformákat, de segíteni a családokat, pedagógusokat abban, hogy változzon a helyzet. Feltétlen tananyagcsökkentést javasolnék, és sok kreatív foglalkozást, ami még természetes volt a 70-es években.
Tanító, nevelő imádsága:
Köszönöm neked Istenem, hogy gyermekeket bíztál rám, hogy őket vezetésed szerint oktassam, neveljem. Kérlek, adj bölcsességet, szeretetet, türelmet, hogy mindig a javukra legyek, gyengébb tanítványaim erőtlenségét türelemmel viseljem, fogyatkozásaikban csendesen segíthessem őket, és a tanítói hivatás minden baját, terhét és alkalmatlanságát állhatatosan viseljem.
Kegyelemed segítsen abban, hogy szorgalmas és fáradhatatlan legyek. Adj erőt, vidámságot, jókedvet, hogy a legnehezebb dolgokban se csüggedjek el. Segítsd a gyermekeket is, hogy legyen kedvük a tanuláshoz, igyekezzenek a jóra. Tedd őket engedelmessé, és úgy igazgasd értelmüket, hogy téged is jobban megismerjenek. Az Úr Jézus nevében Ámen
(Szikszai György imádságos könyve alapján)
Photo by Element5 Digital on Unsplash
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése