![]() |
IV.Béla király a Képes Krónikában |
A levelet Orbán Balázs facebook oldalán találtam.
"Krisztusban szentséges atyának, Ince úrnak, Isten kegyelméből a római szentegyház főpapjának, Béla, ugyanazon kegyelemből Magyarország királya mindenben köteles és alázatos tiszteletet.
Minthogy
Magyarországot a tatárok pestise nagyobb részében pusztasággá változtatta és
mint a juhaklot a kerítés, úgy veszik körül a hitetlen népek, mármint a
rutének, brodnikok keletről, a bolgár és bosnyák eretnekek délről, akik ellen
jelenleg is harcolunk seregünkkel, egyedül nyugatról és északról a németektől,
mint azonos hitet vallóktól kellene országunknak a segítség némi gyümölcsét
vennie, de innen is nem gyümölcsöt, hanem a villongás töviseit kell éreznünk,
mikor az ország javait váratlan rablótámadásokkal ragadozzák el. Miattuk,
főként azonban a tatárok miatt, akiktől félni háborús tapasztalat tanított meg,
mint a többi olyan nemzetet, akiken már keresztülgázoltak, országunk
főpapjaival, és előkelőivel tanácskozva jónak láttuk, hogy Krisztus
helyetteséhez és az ő testvéreihez meneküljünk, mint egyetlen, és a
kereszténység végső szorongatottságában végső védelmezőhöz, hogy általunk Rátok
is, és a többi keresztényekre is be ne következzék az, amitől tartunk. Mert
napról napra jönnek hozzánk a hírek a tatárokról, hogy nemcsak ellenünk
készülődnek, akikre legjobban fenekednek, amiért ekkora csapás után is
vonakodtunk meghódolni, holott minden más nemzet, amely ellen erejüket
megmutatták, és főképp országunk keleti szomszédjai, mint Oroszország,
Kunország, a brodnikok, Bulgária, amelyek azelőtt jórészt a mi hatalmunk alá
tartoztak, mind adófizetőik lettek, hanem az egész kereszténység ellen; s mint
azt több szavahihető bizonyságból tudjuk, szilárdan elhatározták, hogy
rövidesen egész Európa ellen teméntelen hadat indítanak. Tartunk tőle, hogy ha
ez a népség elérkezik, a mieink, akik nem tudnak és nem is akarnak a tatárok
vad kegyetlenségével szembeszállni, akaratuk ellenére félelemből meghódolnak,
miként már így cselekedtek elsorolt szomszédaink, ha csak az Apostoli Szentszék
bölcs gondviselése előrelátóbban és hathatósabban meg nem erősíti országunkat,
hogy megvigasztaltassanak a népek, amelyek ott laknak. Főleg két dolog miatt
írunk: hogy ne vádoltassunk se lustasággal, se hanyagsággal. A készség dolgában
ezt mondjuk: amit a gyakorlati tapasztalat harci készségünkből megmutathat, azt
már megmutattuk, mikor magunkat és a mieinket kitettük a tatárok soha nem
látott erejének, és furfangjának. De hanyagsággal sem vádoltathatunk, mert
mikor a tatárok országunkban harcoltak ellenünk, a szóban forgó ügyben
megkerestük az egész kereszténység három legfőbb udvarát, tudniillik a
Tieteket, mint amelyeket a keresztények minden udvar urának és mesterének
hisznek és vallanak, a császárét, amelynek szándékunkban volt magunkat is
alávetni, ha az említett pestis idején nekünk hathatós segítséget és támogatást
nyújt; megkerestük a franciák udvarát is, de mindezektől semmiféle vigaszt vagy
segítséget nem kaptunk, csak szavakat. Mi pedig ahhoz folyamodtunk, amihez lehetett,
és a kereszténység érdekében megalázva királyi méltóságunkat, két leányunkat a
rutének két hercegéhez, a harmadikat pedig Lengyelország hercegéhez adtuk nőül,
hogy tőlük s más keleti barátainktól megtudhassuk a tatárok gondosan titkolt
terveit, s így szándékaikkal s csalárd furfangjaikkal alkalmatosabban
szembeszállhassunk. Befogadtuk a kunokat is országunkba, és sajnos most
pogányokkal védelmeztetjük országunkat, pogányokkal tiportatjuk le az egyház
ellenségeit. Sőt a kereszténység érdekében elsőszülött fiunkat kun leánnyal
házasítottuk össze, hogy ezzel elkerüljük a még rosszabbat, és alkalmat
teremtsünk őket keresztvíz alá édesgetni, mint azt már többükkel megtettük.
Mindezzel és egyebekkel szeretnők a szent főpap előtt világosan bebizonyítani, hogy
ilyen szorongatott helyzetben Európa egyetlen keresztény uralkodójától s
népétől sem kaptunk hasznos segítséget, csak a jeruzsálemi ispotályosok
házától, amelynek tagjai kérésünkre nemrég fegyvert fogtak a pogányok és
eretnekek ellen, országunk és a keresztény hit védelmére; ezeket rögtön el is
helyeztük a legveszélyesebb területeken: túl a Dunán a kunok és bolgárok
határán, mert országunk megtámadtatásakor erre is kapu nyílt a tatárok serege
számára. Erről a területről szeretnők remélni, ha szándékunkat és a mondott
testvérek szándékát Isten is támogatja s az Apostoli Szék is kegyeskedik
jóindulatába fogadni őket, hogy miként a Duna a konstantinápolyi tengerig
hatol, úgy terjeszthetjük általuk a keresztény hit oltványait, és így a római
birodalomnak, sőt még a Szentföldnek is hathatós segítséget nyújthatnak. Más
részüket országunkban helyeztük el a Duna mellett épített váraink védelmére,
mert ebben járatlan a mi népünk. Abban állapodtunk meg ugyanis sok tanácskozás
után, hogy nekünk is, egész Európának is üdvösebb lesz, ha a Dunát várakkal
erősítjük. Mert ez az ellenállás vize; itt szállt szembe Heraclius Koszroesszel
a római birodalom védelmében, itt álltunk mi is, bár felkészületlenül és súlyos
csapás után, tíz hónapon át ellene a tatároknak, pedig országunk akkor még
teljességgel várak és védők híján szűkölködött. Ha ezt, ami távol legyen, a
tatárok egyszer birtokba veszik, nyitva áll a kapu számukra a többi katolikus
hitű ország felé, mert egyrészt itt nincs a keresztények felé útjukat álló
tenger, másrészt családjaikat és csodálatosan sok állatukat alkalmatosabban
helyezhetik el itt, mint bárhol. Például hozhatjuk Attilát, ki keletről nyugat
leigázására jőve, kezdettől fogva Magyarország közepébe helyezte székhelyét; a
császárok viszont, akik nyugatról harcoltak kelet alávetésére leggyakrabban
országunk határai között gyűjtöttek sereget. Mindezekről tehát gondoskodjék
főpapi Szentségetek és kegyeskedjék gyógyító orvosságot alkalmazni, mielőtt a
seb elmérgesedik. A bölcsek sokasága csodálkozik azon, hogy ilyen körülmények
között Atyaságtok támogatta Franciaország királyának, az egyház e nemes
tagjának Európa határaiból való távozását. Még inkább csodálkozik és nem szűnik
meg csodálkozni azon, hogy az apostoli kegyesség annyira gondoskodik a
konstantinápolyi császárságról meg a tengerentúli részekről, amelyek, ha
elvesznének is – ami távol legyen –, nem ártana Európa lakóinak annyit, mintha
egyedül csak a mi országunkat foglalnák el a tatárok. Isten és ember előtt
valljuk, hogy a szóban forgó dolognak oly nagy a szükségessége és fontossága,
hogy ha az utazás különféle viszontagságai nem akadályoznának bennünket,
nemcsak követeket küldenénk, akiket küldöttünk is, hanem személyesen vetnők
magunkat lábad elé, hogy az egész egyház színe előtt odakiálthassuk a magunk
mentségére, hogy ha a szentséges atya sem tud segítséget nyújtani,
felszabadítjuk magunkat, hagy akaratunk ellenére, kényszerűségből megegyezzünk
a tatárokkal. Könyörgünk tehát, tekintse az anyaszentegyház, ha nem is a mi, de
elődeink, a szent királyok érdemeit, akik teljes buzgósággal és alázattal
alávetették magukat és igehirdetésükkel népüket is az igaz hitnek, s azt meg is
őrizték a világ fejedelmei közt tisztán és engedelmesen, amiért nekik és
utódaiknak, míg kedvezően mentek dolgaik, kéretlenül is megígértetett az
Apostoli Szék részéről minden kegy és támogatás, ha a szükség úgy kívánná. Íme
tehát, most valóban fenyegetni látszik a nagy szükség, nyissátok meg az atyai
szívet a hit védelmében a köz javára az üldöztetésnek emez idején, máskülönben,
ha kérésünk, amely a római egyház híveinek annyira kedvező és annyira
szükséges, elutasításban részesülne, amit nem hihetünk, nem mint fiaknak, hanem
mint mostohafiaknak, mint az atyai nyájból kizártaknak kellene szükségtől
kényszerítve segítséget koldulnunk. Kelt Patakon, Szent Márton püspök és
hitvalló napján, november 11-én.”
Forrás: Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom
történetéhez – Középkor (1000-1530) Sermones Compilati – Eötvös Loránd
Tudományegyetem Régi Magyar Irodalomtudományi Intézet (http://sermones.elte.hu/.../magyarul/madasszgy/index.php...)
Ez nagyon áthallásos... Viszont csodálatos a levél.
VálaszTörlésMit ért azalatt, hogy áthallásos?
Törlés